Het ‘Hoe kunnen wij prettig met elkaar blijven werken’ gesprek
Het is iets wat vaak tot het einde van de dag wordt uitgesteld en wat vaak toch een rare nasmaak geeft. We hebben het dan over het exitgesprek. Voor één of beide partijen vervelend: de werkgever verliest een waardevolle medewerker, de medewerker verliest wellicht een vaste baan, of is er tussen beide partijen onenigheid geweest dat leidde tot het vertrek. Maar eigenlijk mist het exitgesprek zijn nut: het is immers al te laat voor deze medewerker, hij of zij gaat al weg en u kunt er niks meer aan veranderen. Vervroeg dit moment dan ook en maak van het nutteloze exitgesprek het nuttige ‘Hoe kunnen wij prettig met elkaar blijven werken’ gesprek!
Maak tijd wanneer het nog kan
Natuurlijk, dit is een iets te lange naam voor het gesprek. Maar het is wel alles omvattend. Werkgever en medewerker hopen voor een lange(re) periode prettig en duurzaam te kunnen samenwerken. Wanneer een medewerker de organisatie verlaat, is er toch iets misgegaan in die samenwerking. Dit hoeft niet gelijk een meningsverschil of arbeidsconflict te zijn, maar toch mist er iets voor één van de twee partijen. Bij een exitgesprek is er ook geen tijd meer om er achter te komen wat nu daadwerkelijk de oorzaak is geweest voor het vertrek.
De beslissing om afscheid te nemen van een medewerker of om te vertrekken bij een organisatie gebeurt niet over één nacht. Daarom is het van belang om als werkgever of leidinggevende tijdig in te grijpen. Niet vanuit angst, maar vanuit oprechte interesse in de medewerker. ‘Wat mis je in onze organisatie?’, ‘Wat zou voor jou een reden zijn om de organisatie te verlaten?’ of ‘Is er iets wat je zelf liever anders ziet?’. Vragen die, indien ze eerlijk worden beantwoord, van onschatbare waarde zijn voor een organisatie.
Eerlijke antwoord
Dan is het wel belangrijk dat u als werkgever of leidinggevende ook het eerlijke antwoord hoort. Hiervoor is een positieve organisatiecultuur van groot belang. In deze cultuur durft een medewerker ook eerlijk en open feedback te geven en is er oprechte interesse naar elkaar. Zo wordt een medewerker niet ‘gestraft’ voor wat hij of zij zegt, maar ziet de organisatie het als feedback waar zij iets mee moet doen. Na een tijdje zal het ‘Hoe kunnen wij prettig met elkaar blijven werken’ gesprek hand in hand gaan met de open organisatiecultuur en komen medewerkers ook gemakkelijk naar u toe wanneer zij ergens mee zitten.
Communicatie is key
Ook in een positieve organisatiecultuur bent u veel met medewerkers in gesprek, zowel op een positieve als minder positieve manier. Ons label OffCourse helpt u graag uw communicatietechnieken verbeteren, zodat u alles uit deze gesprekken kunt halen. Wilt u hier meer over weten? Neem kan een kijkje op de website en vraag vrijblijvend een offerte aan.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Feedback geven en ontvangen is een belangrijk onderdeel van een positieve organisatiecultuur en de professionele groei en ontwikkeling. Vaak wordt er verwacht dat feedback gegeven en ontvangen wordt in de relatie tussen [...]
De werkvloer ‘moet’ inclusiever en meer divers! En dat word de werkvloer ook gelukkig. Toch is werken nog niet voor iedereen van zelfsprekend. Naar schatting heeft 1.2% van de bevolking een vorm [...]
Een gezonde bedrijfscultuur draagt enorm bij aan de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers en de toekomstbestendigheid van een organisatie. Diversiteit en inclusie dragen op zijn beurt weer bij aan een gezonde bedrijfscultuur, [...]