Het belang van informeel leren op de werkvloer
Leren doe je niet alleen maar in de schoolbanken of tijdens een cursus of training. Een groot deel van wat iemand leert, is op een informele manier. Op de werkvloer speelt informeel leren een belangrijke rol. Wat houdt informeel leren precies is, en waarom is het zo waardevol?
Wat is infomeel leren?
Informeel leren is leren dat plaatsvindt buiten een vastomlijnde opleiding of training. Het gebeurt vaak spontaan, bijvoorbeeld tijdens gesprekken met collega’s, door het oplossen van problemen of door te experimenteren met nieuwe werkmethodes. Deze vorm van leren is minder gestructureerd en gebeurt vaak zonder dat iemand er bewust mee bezig is.
Voorbeelden van informeel leren zijn:
- Het meekijken met een ervaren collega
- Feedback krijgen tijdens het werk
- Zelf iets opzoeken of uitproberen
- Samenwerken in een projectteam
4 redenen waarom informeel leren belangrijk is
Informeel leren is een krachtig middel om kennis en vaardigheden over te brengen en te ontwikkelen.
- Direct toepasbaar: Doordat informeel leren vaak plaatsvind in de praktijk, sluit het direct aan bij de behoeften van het werk. medewerkers leren iets wat ze nodig hebben om hun taken beter uit te voeren.
- Efficiënt en flexibel: Informeel leren kost minder tijd en middelen dan een formele training. Het gebeurt vaak tijdens het werk waardoor medewerkers niet hoeven te stoppen met hun werkzaamheden om iets nieuws te leren.
- Versterkt de samenwerking: Informeel leren gebeurt vaak via interactie met collega’s. Dit versterkt niet alleen de kennisuitwisseling, maar ook de saamhorigheid en samenwerking binnen het bedrijf.
- Stimuleert eigen initiatief: Informeel leren moedigt medewerkers aan om zelf actief op zoek te gaan naar oplossingen en kennis. Dit vergroot hun zelfstandigheid en betrokkenheid bij het werk.
Informeel leren stimuleren
Organisaties kunnen een cultuur ontwikkelen waarin informeel leren wordt gestimuleerd. Enkele tips hiervoor zijn:
- Stimuleer samenwerken: zorg voor een open werkomgeving waarin medewerkers makkelijk vragen kunnen stellen en ideeën kunnen uitwisselen.
- Geef ruimte op te proberen: Laat medewerkers nieuwe dingen uitproberen zonder angst voor fouten.
- Erken de waarde van leren: Bespreek regelmatig wat medewerkers hebben geleerd en hoe dit hen helpt in hun werk.
Zet mentorschap in: koppelen minder ervaren medewerkers aan ervaren mentoren aan elkaar zodat zij hun kennis en ervaring kunnen delen.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Fysiek zwaar werk vormt een uitdaging voor de duurzame inzetbaarheid en vitaliteit van medewerkers in sectoren zoals de bouw, zorg en logistiek. Het werk in deze sectoren is vaak fysiek intensief en [...]
Leiderschap draait niet alleen om kennis en ervaring. Emotionele intelligentie, afgekort EQ, speelt een steeds belangrijkere rol in hoe effectief een leider is. Wat is emotionele intelligentie? Emotionele intelligentie is het vermogen [...]
Snel afgeleid, vergeetachtig, huilbuien en emotioneel zijn. Bij deze klachten denk je al snel dat iemand niet lekker in z’n vel zit of zelfs overspannen is. Minder bekend is dat deze klachten [...]