WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

4 Tips om beslissingsmoeheid tegen te gaan

Het leven bestaat uit keuzes, keuzes en nog een keuzes. Van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat maken we iedere dag weer beslissingen: wat trek ik aan? Wat ga ik eten? Doe ik dit nu of straks? Niet gek dat we het als mens soms fijn vinden om te zeggen ‘beslis jij maar’. We zijn namelijk soms beslissingsmoe!

Steeds slechtere beslissingen

Ministers die zich hele weekenden opsluiten om tot diep in de nacht te kunnen debatteren en zo vol trots na het weekend kunnen zeggen dat ze dichter tot het maken van een beslissing zijn gekomen, maar dat er nog geen akkoord is. Gelukkig zijn de meeste organisaties korter van stof. En dan is maar goed ook, want uit onderzoek blijkt dat mensen die te lang doorwerken en te veel knopen doorhakken, steeds slechtere beslissingen nemen.

Maar veel knopen doorhakken, dat doen veel werkgevers en leidinggevenden op dagelijkse basis: “ga je voor A of voor B? Indien akkoord ga ik bestellen, welke route wil je volgen?” Als leidinggevende en werkgever draagt u namelijk de verantwoordelijkheid voor het team en vaak ook voor de keuzes die zijn gemaakt.

Beslissingsmoeheid bestrijden

Hoe snel u beslissingsmoe bent, ligt aan de hoeveelheid beslissingen die u maakt, hoe complex ze zijn en hoeveel impact ze hebben. Bent u eenmaal beslissingsmoe, dan gaat u vaak langer over beslissingen doen, stelt ze eerder uit of neem je impulsieve besluiten. Ga die beslissingsmoeheid tegen met deze vier tips:

Tip 1: Vraag u af of een beslissing uw energie waard is

Laat ook het team beslissingen maken, vaak hebben ze die namelijk al gemaakt voordat ze naar u toe komen voor de bevestiging. Ga na wat de impact van een beslissing is en is deze laag: laat hem dan over aan een ander.

Tip 2: Ga voor vaste afspraken en routines

Wellicht een beetje autopiloot verhaal, maar het inbrengen van vaste afspraken en routines zorgt ervoor dat u minder hoeft na te denken wat uw volgende activiteit gaat zijn aangezien dit al voor u klaar ligt.

Tip 3: Schat je moeheid in

4 uur ’s middags en u moet nu een beslissing gaan maken over het besteden van een groot budget? De kans is groot dat u al beslissingsmoe bent. Bent u moe? Stel dan de keuze uit voordat u, wanneer u weer fit bent, spijt krijgt van je keuze.

Tip 4: Persoonlijke kennis maakt besliskoning

Weet u van uzelf dat u fris en helder bent op de dinsdagochtend, of juist dat de vrijdag een dag is voor afvinktaken? Houd hier dan ook rekening mee met het inplannen van beslissingsmomenten.

Het nemen van beslissingen terwijl u heel moe bent, kan achteraf voor veel stress zorgen. Daarom is het fijn dat u als werkgever, leidinggevende of zelfs medewerker kunt zeggen dat u even niet in staat bent om de juiste keuze te maken en dat u dat graag wilt doen wanneer u weer fit bent. Hiervoor heeft u een open organisatiecultuur en persoonlijk leiderschap nodig. Wilt u weten wat de invloed van deze factoren is op de organisatie en de medewerkers? Ga dan snel naar onze website en lees er meer over.

MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN

Ga naar de bovenkant