WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

Goede voornemens gesneuveld? Gelukkig heeft u nog 335 dagen tegoed!

Ondertussen zitten we alweer een maand in 2020. Voor veel werkgevers was de start van het nieuwe  jaar de aftrap voor de goede voornemens: vergroten van de zichtbaarheid van het management op de werkvloer en meer aandacht voor vitaliteit. En natuurlijk wilt u dit jaar ook het verzuimpercentage in de organisatie omlaag brengen! Hoe gaat het tot nu toe met de goede voornemens?

Veel goede voornemens sneuvelen…

Een groot deel laat zijn goede voornemens varen, zodra deze sneuvelen. Verandering blijft lastig, zeker als we kijken naar de voornemens van een organisatie; want, waar begint u? Daarnaast kunt u ook te maken krijgen met weerstand tegen goede voornemens. Zo wilt u misschien dat uw medewerkers gezonder gaan leven en stoppen met roken stimuleren. Maar zitten uw medewerkers hier wel op te wachten? Met andere woorden: het volhouden en doorzetten van goede voornemens en het veranderen van gedrag is niet gemakkelijk.

Daarom geven we een paar tips…

  1. Blijf realistischDe reden waarom voornemens vaak sneuvelen, is omdat sommige eigenlijk niet realistisch of veel te hoog gegrepen zijn.
  2. Maak voornemens haalbaar en concreet. Bijvoorbeeld: dit jaar wil ik meer aandacht geven aan de vitaliteit van medewerkers, wordt: ik wil dit jaar inzicht krijgen in de behoeften van de medewerkers op het gebied van leefstijl en vitaliteit.
  3. Vertaal uw goede voornemen naar een concreet actieplan: hoe gaat u uw doel bereiken en wie heeft u daarvoor nodig? En wanneer is uw doel echt bereikt?
  4. Betrek uw medewerkers, want uiteindelijk heeft uw goede voornemen betrekking op de gehele organisatie. Stel bijvoorbeeld een team samen die dit jaar aan de slag gaat met een goed voornemen.
  5. Houd de voortgang bij. Zo weet u precies hoe u in de wedstrijd staat en waarmee u nog aan de slag moet. Bovendien geeft een positieve voortgang motivatie!

Maar geen zorgen als er een paar sneuvelen!

Eerlijk gezegd geloven wij binnen paraDIGMA groep niet zo in goede voornemens; eerder in ambities en concrete doelen! En die zijn zeker niet gebonden aan een bepaalde periode in het jaar. Want iedere dag, elke minuut en iedere seconde is hét moment om het roer om te gooien en in actie te komen. Dus sneuvelen de goede voornemens al in februari, pak ze dan gewoon weer op, net zo lang tot u uw doel heeft bereikt. De weg naar succes is tenslotte nooit zonder obstakels…

Dus laten we het idee van ‘goede voornemens per 1 januari’ gewoon loslaten, en in actie komen wanneer het ertoe doet. U heeft ten slotte nog 335 dagen de tijd!

Goede voornemens sneuvelen
MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN

Ga naar de bovenkant