In gesprek over de FIT strategie
paraDIGMA groep heeft als doel om werkend Nederland duurzaam inzetbaar te maken, vanuit een eigen kijk op mens, werk en gezondheid. Naast een goed verzuimbeleid spelen (toegang tot) preventieve dienstverlening, organisatiecultuur, leiderschap en gedrag een belangrijke rol in een gezonde organisatie. Organisaties focussen nog té vaak enkel op de verzuimende medewerker. Terwijl het overgrote deel dat ‘lekker aan het werk is’ ook de aandacht verdient. Vanaf dit jaar varen we een nieuwe koers met paraDIGMA groep. Jan Pieter: “Het wordt nu écht tijd dat werkgevers oprecht willen weten waar de kansen en risico’s van de organisatie liggen en vanuit die kennis voor hun mensen gaan zorgen. Met onze nieuwe FIT strategie maken we de verschuiving van curatie (verhelpen) naar preventie (voorkomen) en amplitie (versterken wat goed gaat). Op korte- middellange en lange termijn, en op organisatie-, team- en medewerkersniveau.
Jan Pieter van Valkenburg, paraDIGMA consultant, is vanuit zijn rol als Arbeids- en Organisatiepsycholoog en klantmanager altijd actief betrokken geweest bij verzuim- en duurzame inzetbaarheidsvraagstukken. Wat hem vooral opvalt, is dat organisaties de focus hebben op verzuim en verzuimreductie. “We zien dat organisaties veel tijd en, vooral negatieve, energie spenderen aan verzuimbeheer en -reductie. Dat maakt dat de vragen vanuit klanten voor De Arbodienst en alle labels binnen paraDIGMA groep veelal reactief en op individueel niveau gericht zijn. Het dossier móet zo snel mogelijk afgesloten worden en loonsancties vanuit het UWV moeten voorkomen worden. Feitelijk ben je dan bezig met 3 tot 20% van de medewerkers. Het is veel doeltreffender en duurzamer om te onderzoeken waar verzuim vandaan komt en deze zaken aan te pakken. En daarbij alle oorzaken van capaciteitsproblematiek, ongewenst verloop, betrokkenheid en werkgeluk mee te nemen. Dan ben je bezig met ‘duurzame inzetbaarheid’ van 100% van de medewerkers”.
Duurzame inzetbaarheid
Het thema ‘duurzame inzetbaarheid’ staat weliswaar steeds vaker hoog op de agenda. Toch blijkt dat zowel klanten als leveranciers moeite hebben om hier handen en voeten aan te geven. Jan Pieter: “De term ‘duurzame inzetbaarheid’ is inmiddels een containerbegrip. Wat het precies inhoudt of hoe dit te implementeren, weten organisaties vaak niet. Ook willen organisaties weten wat het resultaat van duurzame inzetbaarheid is, het liefst op korte termijn. Het blijft vreemd om te moeten overtuigen dat investeren in preventie en amplitie loont. Er is veel wetenschappelijk bewijs dat aantoont dat investeren in duurzame inzetbaarheid enorm loont. Vanuit de behoeftes en ervaringen van onze klanten, hebben wij binnen paraDIGMA groep als doel gesteld duurzame inzetbaarheid handen en voeten te geven. Een combinatie van 20 jaar ervaring, wetenschappelijke inzichten én de beste partners, heeft geleid tot onze nieuwe FIT strategie!”
De FIT strategie in het kort
De FIT strategie van paraDIGMA groep richt zich op curatie, preventie en amplitie en maakt duurzame inzetbaarheid praktisch toepasbaar. Aan de hand van het FIT model kijken we naar vier domeinen: Organisatie FIT, Job FIT, Mentaal FIT en Fysiek FIT. Een gezonde en succesvolle organisatie bestaat uit medewerkers die mentaal en fysiek FIT zijn. Tegelijkertijd kijken we naar de andere betekenis van FIT. Organisatie FIT kijkt naar de mate dat een werknemer past bij de organisatie. Dit domein ziet onder andere toe op cultuur, normen- en waardencongruentie, sociale veiligheid, arbeidsomstandigheden en leiderschap. Job FIT kijkt de mate dat een medewerker past bij de baan. Dus bijvoorbeeld het type werk, autonomie, mobiliteit, en ontwikkelingsmogelijkheden.
De vier domeinen worden gemeten met een nieuwe krachtige tool: de ‘FIT analyse’. Een gevalideerde, digitale vragenlijst die in een beveiligd portaal in te vullen is, gevolgd door interviews gericht op verdieping en duiding. De tool biedt inzicht in de belangrijkste bouwstenen van een gezonde en succesvolle organisatie. De resultaten worden uiteengezet over de vier FIT domeinen, met een unieke blik op diverse generaties. Tevens krijgen medewerkers inzicht in de eigen resultaten binnen de FIT domeinen.
Vanuit de FIT analyse volgt een passend advies voor een ambitieplan, programma’s en/of interventies voor de korte-, middellange- en lange termijn. Een FIT coalitie met de organisatie, draagvlak en goede markering en communicatie zijn daarbij van essentieel belang. paraDIGMA groep is vanuit haar ervaring en expertise dé partner die kan ondersteunen bij de inrichting, implementatie én borging binnen de organisatie.
Wetenschappelijke partner: Prof. dr. Wilmar Schaufeli
“De bouwstenen binnen de vier FIT domeinen zijn niet zomaar geselecteerd. We hebben ons laten inspireren door het Job Demands-Resources model (JD-R). Dit model kijkt naar de (dis)balans tussen energiebronnen en werk-stressoren. Voor het definitief bepalen van de bouwstenen en vragenlijst zijn we een strategisch partnership aangegaan met Prof. dr. Wilmar Schaufeli. Schaufeli is expert op het gebied van burn-out en bevlogenheid en onderzoekt meerdere gebieden die met het werk te maken hebben zoals werkverslaving, verveling op het werk en de effecten hiervan op het welbevinden. We zijn trots dat Schaufeli onze wetenschappelijke partner is, zodat de validiteit en de doorontwikkeling van de vragenlijsten en benchmarks gewaarborgd is”.
De FIT strategie: het vertrekpunt voor een gezonde organisatie
“Het inzetbaarheidsvraagstuk is groter en actueler dan ooit. Er is sprake van een forse krapte op de arbeidsmarkt, er is veel ongewenst verloop, de vergrijzing neemt verder toe, we zien het aandeel psychische klachten binnen verzuim toenemen en een jongere generatie betreedt de arbeidsmarkt met hele andere normen en waarden. Het is voor organisaties van essentieel belang te achterhalen waar de kansen, risico’s en oplossingsrichtingen liggen, en hier beleid op te maken.”
De FIT strategie is hét vertrekpunt voor een gezonde en succesvolle organisatie. De FIT analyse is een nulmeting en geeft inzicht in de belangrijkste risico’s, kansen en oplossingsrichtingen binnen de organisatie. paraDIGMA groep is dé strategische partner die klanten helpt om eindelijk duurzame inzetbaarheid handen en voeten te geven, gericht op maximale impact binnen de organisatie.
Wilt u meer weten over de FIT strategie van paraDIGMA groep? Neem dan contact op met ons via 088 032 2400 of paradigmaconsultancy@paradigma.nl.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Op 12 september 2024 lanceerde het Amsterdam UMC, in samenwerking met publieke en private partners, het baanbrekende nationale project DESTRESS. Dit initiatief richt zich op het vroegtijdig herkennen van stress bij medewerkers. [...]
Prof. dr. Wilmar Schaufeli over het Job Demands-Resources model | Anders Denken Podcast #19 In 2022 hadden 1,6 miljoen werknemers last van burn-out gerelateerde klachten. En dat aantal stijgt ieder jaar [...]
Stress-sociologe Suzan Kuijsten over stressmanagement | Anders Denken Podcast #18 Het aantal mensen dat last heeft van stress groeit exponentieel, met als gevolg een verhoogd risico op (langdurig) verzuim. Dat betekent [...]