10 inzichten voor de beste Werving & Selectie
Iedere organisatie heeft de laatste jaren te maken gehad met de krappe arbeidsmarkt en de onderlinge concurrentie. Hoe vinden we een nieuwe collega en hoe zorgen we ervoor dat deze zich kan blijven ontwikkelen binnen de organisatie?
De juiste medewerkers vinden is een ingewikkeld proces. Je wilt de aandacht trekken van potentiële kandidaten en je wilt onderzoeken of deze kandidaten ook echt passen bij de organisatie. Bij paraDIGMA groep verwelkomen we iedere maand zo’n 30 nieuwe medewerkers. Per persoon totaal verschillend, maar wel met de juiste zorg geselecteerd. Onze Recruiters Nanda, Marlise, Veerle en Judith delen tien inzichten voor een succesvol werving- en selectieproces.
Haast met aannemen? Bij twijfel niet doen!
Achteraf zien we geregeld dat twijfelachtige kandidaten uiteindelijk toch niet goed passen bij de organisatie. Vaak betekent dit dat de kandidaat zelf op korte termijn op zoek gaat naar een andere baan of de proeftijd niet doorkomt. Voor beide partijen is dat een teleurstelling en het is zonde van de geïnvesteerde tijd en moeite om alles te regelen voor de start van een nieuwe collega.
Weg met de traditionele motivatiebrieven
We stellen sollicitanten van paraDIGMA groep vooraf 5 motivatievragen. Deze vragen zijn afgestemd op onze organisatiecultuur en hoe kandidaten in bepaalde situaties reageren. Dit geeft paraDIGMA groep een dieper inzicht over de sollicitant en voorkomt standaardzinnen in motivatiebrieven die weinig over de persoon onthullen.
Organiseer een Meet & Greet!
Voor sommige functies organiseren wij een Meet & Greet. Sollicitanten komen vrijblijvend kennismaken met de organisatie en horen meer over de functie waar zij interesse in hebben. Zo’n Meet & Greet vindt plaats in een informele setting. Het organiseren van Meet & Greets helpt kandidaten een gevoel te krijgen bij onze organisatie en een goed en kloppend beeld van de functie. Zo voorkomen we verrassingen en laten we kandidaten de ervaring zelf beleven.
Kandidaat afwijzen? Pak het positief aan
Iemand afwijzen of afgewezen worden is nooit leuk. Breng het daarom altijd positief, wees eerlijk en geef kandidaten bijvoorbeeld een tip mee die ze weer kunnen gebruiken voor hun volgende sollicitatie. Zo houdt een kandidaat toch een positief gevoel over aan de sollicitatie. Solliciteren is immers hard werken en het is spannend voor een kandidaat, dus dit verdient de juiste aandacht. Zelfs standaard afwijzingsberichten kunnen een positieve insteek krijgen wat ook zorgt voor een beter werkgeversimago.
Werk samen met hiring managers en benut elkaars expertise
In het werving- en selectieproces werken wij nauw samen met de hiring managers. Zij voeren een groot deel van de gesprekken met de kandidaten en hakken uiteindelijk knopen door omdat zij precies weten welke nieuwe collega goed bij hun team en klanten past. Als team kijken we continu hoe we de samenwerking met de hiring managers kunnen optimaliseren en elkaars expertise hierbij optimaal kunnen benutten.
Bouw een talentpool op
Het opbouwen en onderhouden van een talentpool is cruciaal voor snel en effectief werven. Bovendien creëert het een gevoel van erkenning bij kandidaten, omdat ze merken dat er aandacht is voor hun profiel en dat er proactief wordt meegedacht met hun loopbaanontwikkeling.
Kijk naar andere mogelijkheden binnen de organisatie
Is de kandidaat niet geschikt voor de specifieke rol maar past hij of zij wel bij de organisatie? Kijk dan naar andere mogelijkheden binnen de organisatie én het ontwikkelpotentieel. Het is zonde als de kandidaat bij de concurrent gaat werken, terwijl er eigenlijk nog mogelijkheden zijn. Denk hierbij out of the box en ga in overleg met collega’s.
Ontdek het verlangen van de sollicitant
Durf de diepte in te gaan over bepaalde onderwerpen die worden gedeeld. Dit hoeft niet altijd over werk te gaan. Als werkgever wil je graag weten hoe iemand omgaat met bepaalde situaties, dus maak het gesprek persoonlijk en ontdek wie de kandidaat echt is. Begrijp wat een kandidaat echt wil en help bij het maken van weloverwogen beslissingen. Vooral als het gaat om timing en persoonlijke ontwikkeling.
Vooruitplannen op jaarbasis
Het anticiperen op het aantal benodigde medewerkers op jaarbasis stelt u in staat om proactief te werven en voorkomt paniekvoetbal bij urgente personeelsbehoeften.
Zorg voor de juiste landing bij de nieuwe medewerker
Richt een positieve en kwalitatieve onboarding voor de nieuwe medewerker in. Het goed kunnen landen is het halve werk voor de rest van iemands loopbaan. Dompel de nieuwe medewerker onder in de visie en cultuur. Koppel een buddy aan de nieuwe collega bij wie hij of zij terecht kan met vragen en zorg dat ze op functieniveau meegenomen worden door ervaren collega’s. Nodig de nieuwe collega uit om lef te hebben, autonomie te ontwikkelen en daarnaast ook echt onderdeel te worden van de organisatie.
De succesformule is dat we van binnen naar buiten treden met onze cultuur en visie vanuit paraDIGMA groep. Wij durven te laten zien wat we doen voor onze klanten en medewerkers. Het verwelkomen van nieuwe medewerkers is meer dan alleen een vacature plaatsen. Wij vinden het als team een eer en een feestje om een bijdrage te leveren aan duurzame inzetbaarheid door te helpen de juiste professionals op de juiste plek te krijgen.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Als ik klanten vertel dat jongeren geneigd zijn te kiezen voor organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben dan is er vaak wat scepsis. “Is dat wel echt zo? Er kiezen [...]
Op 12 september 2024 lanceerde het Amsterdam UMC, in samenwerking met publieke en private partners, het baanbrekende nationale project DESTRESS. Dit initiatief richt zich op het vroegtijdig herkennen van stress bij medewerkers. [...]
paraDIGMA groep heeft als doel om werkend Nederland duurzaam inzetbaar te maken, vanuit een eigen kijk op mens, werk en gezondheid. Naast een goed verzuimbeleid spelen (toegang tot) preventieve dienstverlening, organisatiecultuur, leiderschap [...]