WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

Zo stimuleert u medewerkers om onderling feedback te geven

Feedback geven en ontvangen is een belangrijk onderdeel van een positieve organisatiecultuur en om professionele groei en ontwikkeling te realiseren. Vaak gaat men er vanuit dat feedback alleen gegeven en ontvangen wordt in de relatie tussen werkgever en medewerker of leidinggevende en teamlid. Maar het is juist goed om collega’s te stimuleren om onderling feedback te geven. In dit artikel delen we een aantal strategieën die u kunt toepassen om een cultuur van open communicatie en feedback binnen uw organisatie te bevorderen.

4 strategieën om onderlinge feedback te stimuleren

Strategie 1. Creëer een veilige (werk)omgeving

Eén van de belangrijkste factoren om het geven van feedback aan te moedigen, is het creëren van een veilige en open werkomgeving. In een veilige werkomgeving kan elke medewerker zichzelf zijn en is alles bespreekbaar. Wanneer medewerkers het gevoel hebben dat ze hun mening kunnen delen zonder dat zij angst hebben voor de negatieve gevolgen, zullen zij dit eerder delen. Uiteraard kost het tijd om een cultuur te creëren waarin elke medewerker zich veilig genoeg voelt om elkaar feedback te kunnen geven, maar zeker ook om feedback te kunnen ontvangen. Eén van de stappen hierin is om duidelijk te communiceren dat feedback niet bedoeld is om elkaar te bekritiseren, maar om te verbeteren en te groeien.

Strategie 2: Bied trainingen aan

Voor veel nieuwe leidinggevenden is het de norm dat zij verschillende trainingen volgen om goed met hun team om te gaan. Een onderdeel daarvan is vaak het geven van feedback. Een optie is om deze training ook aan te bieden aan medewerkers. Zo kunnen zij leren om op een constructieve manier feedback te geven en komen ze erachter hoe ze op een goede manier kunnen reageren wanneer zij feedback ontvangen. Iedereen gaat namelijk anders met het geven en ontvangen van feedback om dus is het nuttig als medewerkers op de hoogte zijn hoe het voor zichzelf, maar ook door anderen ervaren kan worden.

Strategie 3: Geef zelf het goede voorbeeld

Als werkgever, leidinggevende of manager is het belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. Geef regelmatig feedback aan teamleden, zowel positief als constructief, maar ook aan collega’s met een gelijke functie. Laat zien dat u feedback waardeert door ernaar te handelen en eventuele verbeterpunten serieus te nemen. Door zelf het goede voorbeeld te geven, laat u ook zien dat feedback geven en ontvangen een normaal onderdeel van de werkzaamheden is.

Strategie 4: Wees geduldig en consistent

Het creëren van een positieve organisatiecultuur kost tijd, zo ook het ontwikkelen van een feedbackcultuur. Het is belangrijk om geduldig te zijn en consistent te blijven in het stimuleren van feedback. Herinner medewerkers regelmatig, zeker in het begin, aan het belang van feedback en blijf zelf ook actief feedback geven. Na enige tijd zullen medewerkers wennen aan het idee, wordt het onderdeel van de routine en zullen ze steeds makkelijker feedback geven.

Onderling feedback geven stimuleert de FIT

Het geven van onderlinge feedback zorgt ervoor dat medewerkers zich veilig voelen en een positieve organisatiecultuur ervaren. Kom erachter hoe FIT uw organisatie is met de FIT strategie van paraDIGMA groep. Meer weten over dé formule voor meer werkplezier en bevlogenheid? Ga dan naar onze website en vraag de brochure aan.

MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN