WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

Column Kim Jansen – Vindt Gen Z duurzaamheid nou echt belangrijk?

Als ik klanten vertel dat jongeren geneigd zijn te kiezen voor organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben dan is er vaak wat scepsis. “Is dat wel echt zo? Er kiezen nog steeds heel veel jongeren voor grote multinationals zoals olie- of luchtvaartmaatschappijen toch?” of “Volgens mij zijn het vooral de wetenschappelijk opgeleide jongeren die maatschappelijke bijdrage en impact belangrijk vinden. De gemiddelde medewerker gaat vooral aan op aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden.”

Ja, er kiezen nog steeds genoeg jongeren voor grote organisaties die van nature niet bepaald groen zijn. Van deze jongeren hoor ik met name dat ze bij deze bedrijven werken omdat ze veel ervaring kunnen opdoen en er veel aandacht is voor persoonlijke groei en begeleiding. De ontwikkelingsgerichtheid wint het van de wens om bij te dragen aan een duurzame wereld. Het heeft simpelweg te maken met een prioriteitenlijst. Jongeren hebben weinig groen gestemd tijdens de laatste verkiezing. Zijn ze niet meer klimaatbewust? Nee hoor. Ze zijn alleen nog meer ‘ik-heb-geen-huis-en-een-flinke-studieschuld’ bewust. Dit is voor hen prangender dan de CO2 uitstoot. De alom bekende piramide van Maslow.

Waarden en passende branches

Maar weet je welke waarden er ook hoog op de agenda staan bij Generatie Z? Stabiliteit, zekerheid en loopbaanperspectief. En laat dit nou een sterke link hebben met duurzaamheid. Jongeren solliciteren steeds minder graag bij bedrijven die werken in de fossiele brandstoffen, fast fashion, vlees- en zuivelindustrie, plastics, soda-, alcohol- en suikerhoudende dranken. Ze zijn meer waardegedreven dan mijn generatie, maar vergeet niet dat dit ook een strategische keuze is. Deze branches staan onder enorme druk en hun toekomst is onzeker. Deze branches bieden hierdoor onvoldoende stabiliteit en zekerheid op de langere termijn.

Maatschappelijke impact compenseren

Liever kiest Generatie Z voor opkomende en groeiende bedrijven in hernieuwbare energie, biologische landbouw, elektrische voertuigen, plantaardige voeding of gezondheidstechnologie. Als de wereld en ons welzijn vergaat, kun je maar beter werken voor producenten van windmolens, vleesvervangers, alcoholvrije dranken en gerecycled verpakkingsmateriaal. Generatie Z vindt duurzaamheid dus zeker belangrijk, om meerdere redenen. En om als sigarettenfabrikant Generatie Z binnen te halen, moet je veel uit de kast halen om de maatschappelijke schade te compenseren. Hele studieschuld overnemen, hulp bij hypotheek aanvragen, fors op maat gemaakt ontwikkelbudget en woest aantrekkelijke primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden… dan moet het nog wel gaan lukken.

Column Kim Jansen - ‘Vakantie… Laat het gedoe beginnen’

 

Kim Jansen, Generatie expert, spreker, schrijver en gastblogger/ partner van paraDIGMA groep

Column Kim Jansen - ‘Vakantie… Laat het gedoe beginnen’
MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN