WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

Waarom onboarding belangrijk is voor de duurzame inzetbaarheid van uw organisatie met Niels Gerritse van Vermaat | Anders Denken Podcast #24

In aflevering #24 van de Anders Denken Podcast gaat Niels Gerritse in op het belang van onboarding. Niels is verantwoordelijk voor de afdeling Learning & Development bij Vermaat, een groot horecabedrijf dat op maar liefst 500 locaties in Nederland actief is en tegenwoordig ook in Duitsland, Frankrijk en België locaties heeft. Onboarding is voor de afdeling Learning & Development een belangrijke pijler. Een gestructureerd onboardingsproces draagt namelijk bij aan de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. “Wanneer de eerste twee maanden niet goed zijn, wordt de keuze meestal al gemaakt: blijf ik of vertrek ik binnen korte termijn.”

Het doel van het onboardingsproces

In de podcast bespreekt Niels onder andere hoe Vermaat het onboardingproces aanpakt en wat het doel is. “Wat mij betreft is het doel van de onboarding tweeledig. Aan de ene kant wil je dat de medewerker zich zo snel mogelijk thuis voelt en aan de aan de andere kant, vooral vanuit zakelijke context, wil je dat de medewerker zo snel mogelijk up and running is. Die balans is voor iedere organisatie anders.” Bij Vermaat begint het onboardingproces met de pre-boarding (de fase vóór de eerste werkdag), vervolgens is er een eerste evaluatiemoment na de eerste 21 dagen. Daarnaast voert Vermaat in het eerste jaar twee ontwikkelgesprekken met elke medewerker.

Technologie steeds belangrijker

Inmiddels zit Niels al bijna twintig jaar in het HR-vak en heeft hij het één en ander zien veranderen in de manier waarop organisaties omgaan met onboarding van nieuwe medewerkers. “Technologie speelt een steeds grotere rol. Bedrijven maken in de pre- en onboardingfase veel gebruik van e-learning en learning management systemen om nieuwe medewerkers snel van de benodigde kennis te voorzien.” Daarnaast vertelt Niels over de waarde van het creëren van heldere verwachtingen bij zowel nieuwe medewerkers als leidinggevenden. “Dat betekent dat je goed moet kijken naar recruitment en het selectieproces. De ervaring leert dat de verwachtingen in een selectiegesprek moeten matchen tussen de medewerker en de organisatie. Een goede onboarding maakt het niet goed als er geen heldere verwachtingen zijn vanaf dag één.”

De periode na de onboarding

Naast een goede onboarding is het natuurlijk ook belangrijk om de nieuwe medewerkers te blijven binden aan je organisatie. Daarom werkt Vermaat met ontwikkelgesprekken die voor elke medewerker twee keer per jaar voorbijkomen. Tussen die twee periodes in past Vermaat talentmanagement toe, want de organisatie groeit hard. Daarom wil Vermaat een goed overzicht hebben waar de kwaliteiten liggen van de medewerkers en ook investeren in hun ontwikkeling zodat ze de kwaliteiten bezitten om door te kunnen groeien. “We investeren daarom veel in het aanbieden van trainingen, een Academy Magazine die één keer per jaar uitkomt en digitale modules. We willen zo min mogelijk barrieres en gaan steeds meer naar all-you-can-learn. We geloven erin dat horeca het mooiste vak ter wereld is en dat iedereen het talent heeft om door te groeien.”

Benieuwd naar de inzichten en adviezen van Niels?

Luister iedere laatste donderdag van de maand naar een nieuwe aflevering van de Anders Denken Podcast. Deze podcast prikkelt, informeert en inspireert op het gebied van duurzame inzetbaarheid.

Luister iedere laatste donderdag van de maand naar een nieuwe aflevering van de Anders Denken Podcast. Deze podcast prikkelt, informeert en inspireert op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid.

Anders Denken Podcast Niels Gerritse
MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN

Ga naar de bovenkant