WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

De Harde Leerschool: door rugby weer aan het werk

Inclusief en maatschappelijk verantwoord ondernemen, dat betekent mensen een tweede kans geven, vindt Ed Oskam. Deze oud-commando en oud-rugbycoach staat aan het roer van ‘De Harde Leerschool’. Een trainingsmodel van tien weken dat jongeren, middels rugby helpt om weer ‘back on track’ te komen. Terug in de maatschappij, mentaal sterk, fit en weerbaar. In onze nieuwste Anders Denken Podcast vertelt Oskam er alles over.

Op 55-jarige leeftijd mocht Oskam van defensie met pensioen. Veel te vroeg om achter de geraniums te gaan zitten, vond de oud-commando. Dus werd hij gevraagd als directeur van ‘De Harde Leerschool’. Een programma voor kansarme jongvolwassen die problemen hebben met gedrag, werkloosheid, criminaliteit en autoriteit. “Deze jongeren hebben veel afstand van de arbeidsmarkt en zijn vastgelopen in het reguliere systeem (UWV en gemeenten). De Harde Leerschool werkt vanuit de positieve psychologie en leert hen vertrouwen en respect te krijgen in elkaar en zichzelf. Een intensief, fysiek en mentaal programma, waarin rugby de hoofdrol speelt, bereidt deze jongeren voor op werk of een (vervolg)opleiding waarbij hun potentieel benut wordt.”

Praten en doen

De Harde Leerschool combineert praten met doen. “Elke ochtend starten we met een goed ontbijt. Veel van deze jongeren hebben daar normaliter geen geld voor. Zo stellen wij hen op hun gemak. Daarna spelen we een pot rugby. Waarom? Omdat dit bij uitstek een sport is waar mentale weerbaarheid en het creëren van onderling respect centraal staan. Daarna gaan we weer gezamenlijk aan tafel, om vervolgens de diepte in te gaan. Daarbij hebben wij geen oordeel. We luisteren en op basis van wat we horen, ondernemen we actie.”

Meer weten over de werkwijze van De Harde Leerschool? Beluister de Anders Denken Podcast!

Op eigen kracht

Middels de methodiek ‘Op eigen kracht’ gaan coaches met deze jongeren aan de slag. “We bespreken wie je bent en waar je kracht, je valkuilen en mogelijkheden liggen. Op basis daarvan stellen we een persoonlijk ontwikkelplan samen. Na tien weken van persoonlijke ontwikkeling, breekt het nazorgprogramma van drie maanden aan. In die periode gaat ongeveer de helft, middels ambulante begeleiding, weer aan het werk.”

Plekje in de maatschappij

Volgens Oskam staan er op dit momenten nog te veel jongvolwassenen buitenspel in onze maatschappij. “We hebben onze mond vol van inclusiviteit, maar jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, ho maar. Daar passen nog te veel directieleden voor. Gelukkig biedt de krapte op de arbeidsmarkt deze jongeren nu een eerlijke kans. Omdat zij een ‘rugzakje’ meenemen, bemiddelen we hen voor 16 of 20, in plaats van 40 uur per week. Ze vragen om begeleiding, maar als je hen die aandacht geeft, heb je topwerknemers. Eerdere succesverhalen liegen daar niet om.”

Stilstaan is geen optie

Het aantal mensen dat nu in Nederland ‘buitenspel’ staat, kost de regering 27 miljard euro per jaar. Dat zit hem volgens Oskam in de organisatie van ons zorgsysteem. “We kijken te veel naar de kosten in plaats van naar de opbrengst. Ja, ons programma kost geld, maar maakt jongeren minder afhankelijk van het zorgsysteem en haalt ze uit de bijstand. Vertaal dat maar eens naar economische waarde. Als Harde Leerschool zijn wij een enorme bezuinigingsoperatie!”

Meer weten over De Harde Leerschool én het nieuwste project van Oskam? Beluister de Anders Denken Podcast!

Luister iedere laatste donderdag van de maand naar een nieuwe aflevering van de Anders Denken Podcast. Deze podcast prikkelt, informeert en inspireert op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid.

MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN

Ga naar de bovenkant