Van employer branding naar personal branding
Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers komt de term ‘employer branding’ veelvuldig naar voren. Maar wist u dat u nog een stap verder kunt gaan? Dan komt namelijk ‘personal branding’ om de hoek kijken. En deze vormen van branding samen zorgen voor een ijzersterke combinatie.
Wat is employer branding?
Employer branding staat in het teken van vragen als: ‘Wat maakt uw organisatie interessant en onderscheidend? Waar staat de organisatie voor en wat maakt u nu zo bijzonder dat het nieuwe medewerkers aantrekt en collega’s behoudt?
In combinatie met personal branding
Personal branding gaat een stapje verder doordat uw medewerkers de identiteit, waarde en meerwaarde van de organisatie uitstralen. Wat u wilt uitstralen met uw organisatie gaat verder dan de marketing, huisstijl en communicatie. Idealiter zou iedereen binnen de organisatie de waarden van het bedrijf ook moeten voelen, persoonlijk (willen) uitdragen en achter de organisatie staan. Het gaat dan niet alleen om zeggen wat je doet, maar ook dat je doet wat je zegt.
Wanneer een organisatie missie gedreven dienstverlening aanbiedt, is de combinatie van branding nog belangrijker. Er is immers geen product dat doet wat het belooft. De medewerkers binnen uw organisatie moeten dan uitdragen wat de organisatie belooft.
Invloed op cultuur
Bij personal branding is het essentieel dat de medewerkers de visie en missie van een organisatie uitdragen. Dit lukt alleen wanneer de cultuur dit toelaat. Een cultuur met persoonlijk leiderschap waarin medewerkers de vrijheid en veiligheid voelen om zichzelf te zijn, geeft hoge slagingskansen voor personal branding. Een positieve organisatiecultuur en persoonlijk leiderschap dragen dus niet alleen bij aan een hogere duurzame inzetbaarheid en productiviteit van medewerkers, op lange termijn trekt dit ook nieuwe medewerkers aan die in deze cultuur willen werken. Ze zien immers wat het effect van de organisatie is op haar medewerkers. Medewerkers worden ambassadeurs met een groter bereik, maar nog belangrijker, een geloofwaardige en betrouwbare uitstraling.
Van binden en boeien naar groeien en snoeien
Het aantrekken en behouden van medewerkers in een krappe arbeidsmarkt geeft veel uitdaging. Veel organisaties bieden bonussen, (nog) hogere salarissen en diverse extra’s. Deze vormen van extrinsieke motivatie zijn vaak van korte duur en kunnen zomaar door andere organisaties worden overgenomen. Met als gevolg dat uw medewerkers makkelijk worden weggekaapt, of dat ze het gevoel hebben dat ze ‘gouden handboeien’ hebben.
Daarom gelooft paraDIGMA groep in ‘groeien en snoeien’. Zorg er met persoonlijk leiderschap en een positieve organisatiecultuur voor dat medewerkers voor u willen werken vanuit intrinsieke motivatie. Geef ook de ruimte wanneer er geen match meer is tussen de medewerker en de organisatie om hieraan toe te geven. Ga dan samen op zoek naar een oplossing binnen of buiten de organisatie.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Patrick van der Jagt over jezelf opnieuw uitvinden | Anders Denken Podcast #15 Hoe pas jij je in een moeilijke situatie aan? Hoe manage je stress? En hoe zoek je hulp? [...]
Waar staat talent over 5 jaar? Welke rol speelt het CV daar nog in? Welke rol is er weggelegd voor 21st century skills? En hoe behoud je dit nieuwe talent? In [...]
De werkvloer ‘moet’ inclusiever en meer divers! En dat word de werkvloer ook gelukkig. Toch is werken nog niet voor iedereen van zelfsprekend. Naar schatting heeft 1.2% van de bevolking een vorm [...]