Mensgericht leiderschap: the man behind the machine
Bij veel bedrijven draait het aan het eind van de dag om één ding: strategische doelen behalen. Dit zorgt ervoor dat de organisatie, in ieder geval, blijft bestaan. Dit doel kan bijvoorbeeld een bepaalde omzet, een bepaalde groei in aantal klanten of een uitbreiding van het werkgebied zijn. Als werkgever vindt u het natuurlijk belangrijk dat deze doelen worden gehaald. Maar de weg naar deze doelen mag niet onderschat worden, de medewerker is namelijk cruciaal in dit proces. Voor leidinggevenden is het dan ook belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Vaak wordt er vanuit twee gedachten gekeken naar het behalen van de doelen: taakgericht leiderschap en mensgericht leiderschap. We vertellen u graag meer over deze twee soorten leiderschap.
Taakgericht leiderschap
Bij taakgericht leiderschap wordt er, zoals de naam al zegt, veel gericht op de taken die een medewerker moet uitvoeren. Doelen behalen, sturen op output en de uitvoer van taken staan hierbij centraal. Er wordt minder vaak aandacht geschonken aan de medewerker die het werk uitvoert en alles is ‘goed’ zolang de output goed is. Valkuilen hierbij zijn dat u als leidinggevende de medewerker uit het oog verliest en weinig tot geen relatie opbouwt met de medewerker. Op lange termijn kan dit ervoor zorgen dat een medewerker uitgeblust raakt en zelfs in het verzuim terecht komt, terwijl u dit bij goed contact had kunnen zien aankomen en wellicht had kunnen voorkomen. De goede relatie die ervoor zorgt dat de medewerker bij de leidinggevende aankaart wanneer er iets is en waarin de leidinggevende vraagt hoe het gaat met de medewerker, mist. De medewerker heeft het gevoel dat hij of zij een machine is. Om dit te voorkomen is er ook mensgericht leiderschap.
Wat is mensgericht leiderschap?
Bij mensgericht leiderschap staat de medewerker en de relatie tussen de leidinggevende en medewerker centraal. Door de medewerker als mens te zien en niet als ‘productiemachine’, komt u erachter dat wanneer iemand zich goed voelt en goed in zijn vel zit, ook beter presteert op werk. Samen met een goede match in de werkzaamheden, zorgt dit voor meer werkgeluk, een hogere productiviteit en zelfs een lager verzuim.
Invloed van de organisatiecultuur
Het soort leiderschap dat een werkgever of leidinggevende aanneemt, is verweven in de organisatiecultuur. Wanneer deze gezond is – medewerkers doen zinvol werk, ervaren vrijheid, krijgen waardering en er is ruimte voor eerlijke feedback – is er ook meer ruimte om een relatie op te bouwen tussen leidinggevende en medewerker. Aan deze cultuur draagt niet alleen een enkele leidinggevende bij, maar dat komt vanuit de gehele organisatie.
Wat de strategische doelen van een organisatie ook zijn, medewerkers zijn een essentieel onderdeel in het behalen van deze doelen. Het is daarom van belang om hen duurzaam inzetbaar te houden. paraDIGMA groep ondersteunt vanuit onze diverse labels op alle vlakken om niet alleen uw medewerkers, maar ook uw organisatie toekomstbestendig te maken. Wilt u hiermee aan de slag voor uw organisatie? Kijk dan voor meer informatie op onze website en neem vrijblijvend contact met ons op.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Als ik klanten vertel dat jongeren geneigd zijn te kiezen voor organisaties die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben dan is er vaak wat scepsis. “Is dat wel echt zo? Er kiezen [...]
Op 12 september 2024 lanceerde het Amsterdam UMC, in samenwerking met publieke en private partners, het baanbrekende nationale project DESTRESS. Dit initiatief richt zich op het vroegtijdig herkennen van stress bij medewerkers. [...]
paraDIGMA groep heeft als doel om werkend Nederland duurzaam inzetbaar te maken, vanuit een eigen kijk op mens, werk en gezondheid. Naast een goed verzuimbeleid spelen (toegang tot) preventieve dienstverlening, organisatiecultuur, leiderschap [...]