WAT SPEELT ER OP
HET GEBIED VAN
DUURZAME INZETBAARHEID

Wat kunt u halen uit het medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Het medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO) is een belangrijk HR-instrument binnen iedere organisatie. Indien goed opgesteld, komt u veel te weten over de mening van medewerkers over de voor u belangrijke onderwerpen. Maar wanneer het niet goed wordt opgesteld en opgevolgd, kan het leiden tot frustratie bij medewerkers. En dat is nou juist het tegenovergestelde van wat u uiteindelijk wilt bereiken met het MTO. Het is namelijk meer dan puur informatie ophalen. U wilt weten wat er speelt en daarna aanpassingen maken om de tevredenheid te verhogen, om daarmee gelukkigere medewerkers te hebben die plezier hebben in het werk en minder snel de organisatie verlaten.

Alleen vinden dat uw organisatie een MTO moet uitzetten, is niet genoeg. De redenering en weten wat u vervolgens met het MTO wilt doen, is nog belangrijker. Daarom helpen wij u graag op weg.

Wat is een medewerkerstevredenheidsonderzoek?

Met een medewerkerstevredenheidsonderzoek meet een werkgever de tevredenheid en het werkgeluk van medewerkers over bepaalde onderwerpen. Het is een handige tool voor zowel medewerkers als werkgevers: medewerkers kunnen (indien ze dat willen) unaniem hun stem laten klinken over de organisatie; de werkgever vraagt om de eerlijke mening van haar medewerkers over specifieke onderwerpen.

Opstellen van een MTO

Voordat een MTO wordt uitgestuurd naar de medewerkers, moet deze natuurlijk worden opgesteld. Het belangrijkste onderdeel is bepalen waar de organisatie meer over wilt weten. Vaak wordt dit ingedeeld in 4 of 5 thema’s met verschillende vragen. Zo kunt u op een later punt gemakkelijker conclusies trekken vanuit de resultaten. Veelvoorkomende thema’s zijn: cultuur, strategie, leiderschap en vitaliteit, maar het voornaamste is dat het onderwerpen bevat die nu spelen binnen de organisatie en waar u meer over wilt weten.

Uitzetten

Bij het uitzetten van het MTO wilt u natuurlijk dat zo veel mogelijk medewerkers deze invullen. Bedenk daarbij ook wanneer u tevreden bent met het aantal respondenten. Vooraf goede communicatie geeft een goede start van het traject. Laat uw medewerkers daarom tijdig weten wat er aan komt en waarom u het MTO uitvoert. Geef hierbij ook het tijdsvak aan waarbinnen medewerkers kunnen deelnemen. Het kan zijn dat u het MTO opdeelt in meerdere onderdelen, zodat medewerkers per onderdeel minder tijd kwijt zijn. Of juist in één keer, zodat er eenmalig respons nodig is. En of hier tijd beschikbaar voor wordt gemaakt tijdens het werk. Een ander onderdeel van de communicatie is wat u tussentijds gaat doen om de respons te verhogen. Denk hierbij aan reminders, visuele hulpmiddelen en aandacht vragen bij teamleiders om het mee te nemen in teamoverleggen.

Bij het uitzetten, wordt vaak een derde partij ingeschakeld die ervaring heeft met het uitzetten van een MTO. In veel gevallen kunnen zij ook ondersteunen bij het opzetten.

Wat nu?

Gefeliciteerd! U heeft data terug gekregen vanuit het medewerkerstevredenheidsonderzoek. En nu? Eén van de belangrijkste dingen na het MTO is het terugkoppelen van de resultaten en de actiepunten.

Resultaten

Wanneer het MTO is onderverdeeld in verschillende thema’s, kunt u gemakkelijker per thema een terugkoppeling geven met een algemene indruk. Ongeacht hoe u het MTO verdeelt, vinden medewerkers het prettig om zoveel mogelijk resultaten te zien.

Actiepunten

Alleen terugkoppelen met wat de resultaten waren, is niet genoeg. Medewerkers willen ook zien dat de organisatie iets doet met de feedback en hier actie op onderneemt. Tijdens het delen van de resultaten heeft u de mogelijkheid om te laten weten op welke onderdelen er iets gaat gebeuren. Het is geen verplichting om gelijk alle feedback punten in één keer te verwerken binnen de organisatie. U kunt er voor kiezen om bijvoorbeeld elk kwartaal een actiepunt op te pakken. Neem na elke actie de tijd om een verdiepende evaluatie uit te voeren met enkele medewerkers. Heeft wat u heeft gedaan ook het gewenste effect? En vergeet daarbij niet om de inspanningen en het resultaat ervan te delen met alle collega’s.

Een volgend MTO

Gaat u weer een MTO uitzetten binnen de organisatie? Neem dan ook de resultaten mee van de vorige keer en welke actiepunten in de tussentijd zijn uitgevoerd. U kunt dan uitvragen ‘wat vind je van de doorgevoerde veranderingen?’ om vanuit heel de organisatie te weten te komen wat ze van de acties en de uitvoer ervan vonden.

paraDIGMA groep ondersteunt u graag op diverse vlakken

Heeft u de resultaten ontvangen vanuit het MTO en actiepunten opgesteld, maar u heeft ondersteuning nodig bij het uitvoeren van die punten? paraDIGMA groep is een overkoepelende organisatie met kennis en expertise op alle deelgebieden van duurzame inzetbaarheid. Deze organisaties samen kunnen u bij diverse actiepunten ondersteunen en een plan opstellen dat werkt en blijft. Ga voor meer informatie naar ‘onze aanpak’ of neem contact met ons op via servicedesk@paradigma.nl.

MAAK HET VERSCHIL

Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!

GERELATEERDE BERICHTEN

Ga naar de bovenkant