Vast contract: lokkertje of blijk van vertrouwen
De krapte op de arbeidsmarkt is in Nederland het afgelopen jaar het onderwerp van gesprek geweest. Op het moment staan er tegenover elke 100 werklozen in Nederland 121 vacatures. Dit is minder gespannen dan het afgelopen jaar, maar betekent niet dat er ademruimte is. Om medewerkers binnen te halen, wordt er van alles geprobeerd. Ook het bieden van een vast contract wordt weer in de strijd gegooid. Toch vreemd dat hiermee het verschil kan worden gemaakt. Iedere organisatie zou juist een vast contract moeten aanbieden aan medewerkers. Het spreekt namelijk vertrouwen uit en is tevens nog eens voordeliger voor de werkgever.
4 redenen voor een vast contract
Ontslag
Iets wat vaak genoemd wordt als een nadeel is het niet zomaar kunnen ontbinden van de arbeidsovereenkomst. Dit geldt voor zowel bepaalde als onbepaalde tijd. U heeft hier goede redenen voor nodig en u moet hiervoor een dossier opbouwen om aan te kunnen tonen dat u het mogelijke gedaan heeft om de medewerker te behouden. Een goede reden kan zijn: een slechte economische of financiële positie van de organisatie, slecht functioneren of vervallen van de functie. Dit zijn mogelijke redenen waarom u iemand met een tijdelijk contract zou laten gaan of het contract niet zou verlengen.
Verbeterde arbeidsrelatie
Daarnaast heeft het bieden van een vast contract voordelen op de arbeidsrelatie tussen werkgever en medewerker. Met een tijdelijk contract gaan werkgever en medewerker dit gesprek vaak uit te weg omdat ze niet ‘verplicht’ zijn om met elkaar verder te gaan, als het contract afloopt bent u tot niks meer verplicht. Met een vaste aanstelling biedt de werkgever een bepaalde vorm van zekerheid en vertrouwen. Dit zorgt bij de medewerker voor extra betrokkenheid. Een medewerker zit niet met de spanningen en de gedachte ‘word mijn contract nog wel verlengd’ wanneer het einde van het contract nadert .Tevens geeft het beide partijen het doel om in goede staat met elkaar samen te werken en het gesprek te blijven aangaan wanneer de relatie onder druk komt te staan.
Scholing
Wanneer een medewerker vast in dienst is en er eventueel scholing nodig is voor de functie, mag u dit sinds 1 augustus 2022 niet meer verbieden en bent u verplicht om hierin te faciliteren. Voor een werkgever kan dit klinken als ‘een hoop extra kosten’, maar onderaan de streep profiteert de organisatie hier ook weer van. Een medewerker is namelijk beter in staat om de functie uit te voeren of kan extra of lastigere taken uitvoeren. Bovendien is het bieden van permanente educatie, het aanbieden van studies, cursussen of workshops tijdens het gehele dienstverband, een belangrijk aspect in het duurzaam inzetbaar houden van een medewerker. Hiermee kunt u eventueel verzuim op de lange termijn voorkomen aangezien het investeren in medewerkers doorgaans meer binding en werkgeluk creëert.
Nevenactiviteiten
Ook mag u nevenactiviteiten van een medewerker bij een vast contract niet verbieden. Dit is veranderd in de wetswijziging van 1 augustus 2022. Alleen met een goede reden mag u als werkgever nog afzien van nevenactiviteiten zoals wanneer de gezondheid en veiligheid van een medewerker in het beding komt, bescherming van vertrouwelijke bedrijfsinformatie of het overschrijden van de arbeidstijdenwet. Neem dit van te voren goed op in het contract en maak hier duidelijke afspraken over met de medewerker. Juist het toestaan van nevenactiviteiten kunnen ook een uitlaatklep of goede afwisseling zijn voor een medewerker. Het kan hen extra energie geven of het gevoel van zingeving binnen de gemeenschap. Deze extra energie ziet u ook weer terug op de werkvloer.
Uw medewerkers duurzaam inzetbaar met een vast contract
Een vast contract is veel waard voor een medewerker, juist wanneer er onzekere tijden aankomen met hogere kosten en een verlaging van de koopkracht. Bied uw medewerkers die zekerheid.
Meer weten over het betrokken en geboeid houden van uw medewerkers om hen duurzaam inzetbaar te houden? Ga naar onze website voor meer informatie of neem vrijblijvend contact met ons op.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Inklokken in de ochtend en uitklokken met iedere pauze en wanneer je weg gaat; bij veel organisaties is dit nog steeds de norm. De reden: dan kunnen werkgevers zien of iedereen voldoet [...]
Feedback geven en ontvangen is een belangrijk onderdeel van een positieve organisatiecultuur en om professionele groei en ontwikkeling te realiseren. Vaak gaat men er vanuit dat feedback alleen gegeven en ontvangen wordt [...]
De werkvloer ‘moet’ inclusiever en meer divers! En dat word de werkvloer ook gelukkig. Toch is werken nog niet voor iedereen van zelfsprekend. Naar schatting heeft 1.2% van de bevolking een vorm [...]