Meer verbinding op de werkvloer, zo doe je dat!
Je bent er iedere dag. De werkvloer; een plek van verschillende mensen die elkaar vaker zien dan elkaars vrienden of partner. En toch delen we het daar minder snel dat het even niet zo lekker gaat. Je hoort het steeds vaker in de wandelgangen: ‘Anouk zit thuis met een burn-out’. Hoe kan zij nu ineens thuis zitten? Als we op tijd de signalen herkennen en zouden delen dat het niet zo lekker gaat, kunnen we ook op tijd iets veranderen. We leven in een tijd waar iedereen gelukkig lijkt. Tegenslagen delen we weinig tot niet. Het gevoel van ongelukkig zijn, betekent in onze ogen dat we gefaald hebben. Logisch, als we om ons heen kijken en we alleen maar alle glorie en confetti zien van de ander. Hoe creëer je verbinding?
Een echt gesprek voeren
We willen steeds meer, steeds beter, steeds hoger. We werken steeds harder, om maar niet minder werk te verrichten dan dat collega’s doen. Vroeger werd er niet gesproken over spanningsklachten en al helemaal niet over burn-out klachten. De term vliegt ons om de oren en is simpelweg een expressie en uitleg dat medewerkers, na een langdurige periode, de werkdruk en/of stress niet meer aankunnen, vaak in combinatie met een verstoorde werk-privé balans. Persoonlijke, vaak aangeleerde, factoren spelen een grote rol bij het ontwikkelen van spanningsklachten. Denk aan perfectionisme, te-hard-werken-mentaliteit, hulpeloosheid of overmatige zelfzorgzaamheid. Ieder mens heeft het nodig om gezien te worden, van betekenis te zijn en een band te kunnen voelen met anderen. Vraag daarom eens oprecht hoe het gaat en spreek zo nu en dan je waardering uit. Hoe moeilijk is dat?
Persoonlijk leiderschap
In essentie heeft een schouderklopje meer impact op medewerker dan een promotie. Doordat de medewerker het gevoel krijgt dat hij of zij er echt toe doet. Toon oprechte interesse en praat met elkaar. Zo kom je erachter wat een medewerker aankan én wat er voor nodig is. Je kunt dan optimaal gebruik maken van de potentie van de medewerker. Ervoor zorgen dat de medewerker zich belangrijk voelt en verantwoordelijkheid mag dragen, geeft zelfvertrouwen. Geef ruimte om te leren. Maar blijf wel continu in gesprek met elkaar. Natuurlijk ligt het lot niet in handen van een leidinggevende. Persoonlijk leiderschap betekent keuzes maken, zelf de regie nemen, geloven in wat je doet en grenzen aangeven. Op werk en privé. Wij zijn ervan overtuigd dat een gezonde organisatiecultuur daarin kan helpen.
Durf om hulp te vragen
Medewerkers verzuimen sneller wanneer zij een mindere mate van persoonlijk leiderschap ervaren. paraDIGMA groep adviseert, prikkelt en houdt organisaties een spiegel voor. Wilt u werk maken van persoonlijk leiderschap of heeft u medewerkers met psychische klachten? Ons label PSION helpt bij het voeren van gesprekken en komt tot de kern. Neem direct contact met ons op via 088 032 2400.
Kom werken voor paraDIGMA groep en help ons het verschil te maken op het gebied van Duurzame Inzetbaarheid!
GERELATEERDE BERICHTEN
Bij het aantrekken van nieuwe medewerkers komt de term ‘employer branding’ veelvuldig naar voren. Maar wist u dat u nog een stap verder kunt gaan? Dan komt namelijk ‘personal branding’ om de [...]
Herken je dat? Diep van binnen voel je aan alles dat er iets niet klopt en toch ga je door. Vanuit angst, om uit een stabiele en veilige omgeving te stappen of [...]
Een tijdelijk contract klinkt voor sommigen heel aantrekkelijk: een medewerker die van uitdaging naar uitdaging hopt en ervaring op wilt doen en een werkgever die ‘nergens’ aan vast zit. Toch geeft het [...]